De VVD-gemeenteraadsfractie wil dat Haagse aanvragers van
bijstanduitkeringen thuis bezocht worden om fraude te voorkomen. In
andere steden blijkt deze methode zeer succesvol. Zo steeg in
Amsterdam het aantal afwijzingen van aanvragen van 29% naar 45%,
nadat de gemeente in de hoofdstad structureel bij aanvragers op
bezoek ging.
Fraude met uitkeringen blijkt een urgent
probleem. Zo werden bij huiszoekingen in Utrecht in meer dan de
helft van de gevallen onrechtmatigheden aangetroffen.
Het liberale raadslid Sander Dekker: "We moeten echt afrekenen
met fraudeurs als we de bijstand in Nederland in stand willen
houden. Nu de gemeente sinds kort zelf financieel opdraait voor de
bijstandsuitkeringen wordt het hoog tijd dat we daar in Den Haag ook
eens werk van gaan maken. Controles betalen zichzelf uiteindelijk
terug."
De liberalen willen van het College van B&W precies weten
hoeveel fraudegevallen op dit moment in Den Haag worden achterhaald.
Daarnaast stellen zij kritische vragen over de manier waarop de
fraudebestrijding in Den Haag plaatsvindt. Zo wil de VVD weten
hoeveel sociale rechercheurs de gemeente in dienst heeft en in
hoeverre de zij samenwerkt met de belastingdienst en
woningcorporaties bij de bestrijding van fraude.
Voor meer informatie: Sander Dekker (raadslid), tel. 06
- 21 87 23 16
~~~~~~~~~~
Vragen
Aan de voorzitter van de gemeenteraad
Den Haag, 10 juni 2004
Onlangs riep staatssecretaris Rutte gemeenten op om de
rechtmatigheid van bijstandsuitkeringen te controleren door middel
van huisbezoeken. In Amsterdam is door het toepassen van een
dergelijke methode het aantal afwijzingen bij aanvragen van een
bijstandsuitkering gestegen van 29 naar 45%. Ook bij een recent in
Utrecht afgenomen steekproef bleek dat meer dan de helft van het
aantal onderzochte bijstandsuitkeringen onterecht bleek te zijn
verstrekt. Aangezien de gemeente sinds de invoering van de nieuwe
Wet Werk en Bijstand zelf financieel opdraait voor de
bijstandsuitkeringen, loont het volgens de VVD om steviger in te
zetten op de bestrijding van fraude. Investeringen in extra sociale
rechercheurs zouden zichzelf daardoor kunnen terugverdienen.
In dit verband stelt de VVD onder verwijzing naar artikel 35 van
het reglement van orde de volgende vragen:
- Is het college het met de VVD eens dat het voor het draagvlak
voor uitkeringen van belang is dat fraude zo effectief mogelijk
wordt bestreden?
- Hoeveel aanvragen tot bijstandsuitkering worden in Den Haag
jaarlijks afgewezen (als percentage van het totale aantal
aanvragen)?
- Hoeveel gevallen van fraude worden in Den Haag op jaarbasis
achterhaald?
- Hoeveel sociale rechercheurs zijn er thans bij de gemeente in
dienst?
- In hoeverre werkt de Dienst SZW samen en wisselt zij
structureel informatie uit met andere instanties, zoals de
Belastingdienst en woningbouwcorporaties, bij de bestrijding van
fraude?
- Denk het college de in het kader van de 'Agenda van de
Toekomst' gemaakte doelstellingen te gaan halen?
- Welke concrete afspraken zijn er in het kader van de 'Agenda
van de Toekomst' met het ministerie van SZW gemaakt over de
bestrijding van bijstandsfraude?
- Wordt er in Den Haag momenteel met systematische huisbezoeken
gewerkt? Zo nee, waarom niet?
- Is het college het met de VVD eens dat systematische
huisbezoeken, gelet op ervaringen in andere steden, een effectief
middel zijn om misbruik van de bijstand tegen te gaan?
- Is het college bereid een dergelijke aanpak voor Den Haag uit
te werken en aan de raad voor te leggen. Zo ja, op welke termijn?
Zo nee, waarom niet?
VVD-fractie
Sander Dekker
~~~~~~~~~~
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag heeft
bovenstaande vragen op 22 juni 2004 als volgt beantwoord:
- Ja. Zoals het college in de inleiding van het meest recente
fraudebeleidsplan 2003 schrijft "streeft de gemeente Den Haag naar
een adequaat handhavingsbeleid omdat de doelstelling is om alleen
uitkeringen te verstrekken aan mensen die er recht op hebben en
fraude het draagvlak van de sociale zekerheid ondergraaft".
In
oktober ontvangt de raad een gecombineerd fraudeverslag 2003/2004
en een fraudebeleidsplan voor 2005. Tevens krijgt de raad dan de
concept-fraudeverordening toegezonden die per 1 januari 2005 in
werking treedt.
- Van belang is dat het CWI al een percentage potentiële
bijstandsgerechtigden 'afvangt' door middel van de zogenaamde
'preventiequote WWB': dit is het percentage potentieel
bijstandsgerechtigden tot 65 jaar die zich bij het CWI melden voor
een uitkering, maar uiteindelijk niet voor een aanvraag aan de
gemeente worden overgedragen, vanwege werkaanvaarding of andere
redenen. Volgens informatie van het CWI bedroeg de preventiequote
voor Den Haag in 2003 37,2%. Van de overige 62,8%, dat wil zeggen
de aanvragen om bijstand die door het Centrum voor Werk en Inkomen
(CWI) wel naar de dienst SZW zijn overgedragen, heeft de dienst
SZW in 2003 in 26% van de gevallen de aanvraag afgewezen. Dit
afwijzingspercentage betreft de aanvragen die in het systeem van
de dienst SZW zijn geregistreerd. Over de 1e drie maanden van 2004
gaat het overigens om 28% van alle gevallen.
In
cijfers: geheel 2003: 9.782 aanvragen bij dienst SZW 2.515
afwijzingen 1e kwart 2004: 2.698 aanvragen bij dienst SZW 753
afwijzingen
Met nadruk wordt gesteld dat de afwijzingen
zowel in Den Haag als in Amsterdam uiteraard niet alleen vanwege
fraude plaatsvinden. Het kan namelijk ook zijn dat de aanvraag na
onderzoek door de dienst vanwege een andere reden wordt afgewezen
of de aanvrager besluit zijn aanvraag in te trekken omdat hij
ondertussen werk heeft aanvaard. Bovenstaande betekent dat aan
ruim 53% van de personen die zich als potentiële
bijstandgerechtigde bij het CWI melden uiteindelijk géén
bijstanduitkering wordt toegekend.
- Op jaarbasis worden in Den Haag de volgende fraudegevallen
achterhaald:
|
2001 |
2002 |
2003 |
Totaal |
1.987 |
2.189 |
2.164 |
Witte inkomsten |
1.308 |
1.461 |
1.351 |
Zwarte inkomsten |
69 |
61 |
89 |
Vermogen |
74 |
16 |
25 |
Onjuiste woonsituatie |
122 |
206 |
256 |
Partnerfraude |
70 |
89 |
119 |
Onvolledige informatie |
344 |
356 |
324 |
- De afdeling Bijzonder Onderzoek van de dienst SZW heeft een
formatie van in totaal 48 fte. Dit is inclusief de 5 fte aan
controleurs die tijdelijk (2004 tot en met 2006) aan de afdeling
zijn toegevoegd in verband met het Huisbezoekenproject (zie verder
het antwoord op vraag 8).
Daarnaast heeft de politie Haaglanden
de beschikking over 5 fte sociale rechercheurs voor de
strafrechtelijke opsporing van sociale zekerheidsfraude, gepleegd
met gemeentelijke uitkeringsgelden.
- Via de aansluiting op het Inlichtingenbureau wisselt de dienst
SZW periodiek gegevens uit met de UWV, andere sociale diensten, de
Informatie Beheer Groep en de belastingdienst. Hierdoor kan ten
onrechte of teveel ontvangen uitkering in een vroeg stadium
("witte fraude") worden opgespoord. Voor het overige wordt
verwezen naar het fraudeplan dat jaarlijks wordt opgesteld.
- + 7. In het kader van de Agenda voor de Toekomst heeft het
college in juni 2001 afspraken gemaakt met het ministerie over een
extra inspanning ten aanzien van de uitstroom van cliënten naar
werk en maatschappelijke participatie. Voor wat betreft de
fraudebestrijding bestaat de afspraak uit de "voortzetting van de
actieve fraudebestrijding en de stringente toepassing van het
boete- en maatregelenbeleid". De afspraak met het ministerie is
dat over dit punt van de Agenda van de Toekomst via het jaarlijkse
fraudeverslag en -beleidsplan verantwoording wordt afgelegd aan
het ministerie.
- Om fraude met uitkeringen te achterhalen wordt in Den
Haag al jaren gebruik gemaakt van een huisbezoek, zowel bij nieuwe
aanvragen als bij lopende uitkeringen. Daarmee kunnen bijvoorbeeld
verzwegen samenwoning en andere vormen van woonfraude worden
achterhaald. Over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de
huisbezoeken wordt u in het fraudeplan 2005 geïnformeerd.
Vooruitlopend hierop wordt hierbij alvast een doorkijk gegeven
naar de inzet van de huisbezoeken door de dienst SZW:
1.
Huisbezoeken worden intensief maar selectief uitgevoerd, dat wil
zeggen als er sprake is van een vermoeden van fraude bij de dienst
zelf of wanneer er een extern signaal over mogelijke fraude bij de
dienst SZW binnenkomt. Het gebruik van huisbezoeken is met ingang
van dit jaar verder geïntensiveerd doordat een beroep is gedaan op
de 'Tijdelijke stimuleringsregeling uitbreiding opsporing en
controle' van het ministerie van SZW. Met deze extra middelen
worden tot en met 31 december 2006 5 fte extra controleurs ingezet
die met ingang van het tweede kwartaal 2004 gaan participeren in
het 'Huisbezoekenproject'. In dit project zal in bepaalde
situaties (zoals bij een eerste aanvraag als op het woonadres van
de aanvrager meerdere bewoners ingeschreven staan of als de
uitkering eerder is beëindigd wegens een verzwegen samenwoning of
andere vorm van woonfraude) altijd een onaangekondigd huisbezoek
worden afgelegd. Bij een lopende uitkering zal standaard een
onaangekondigd huisbezoek worden afgelegd als de cliënt naar een
woonadres met meerdere bewoners verhuist of wanneer er twijfels
zijn/blijven over de woonsituatie. Deze situaties zijn bepaald op
grond van praktijkervaringen, analyses van fraudegevallen en
ervaringen uit andere gemeenten. De huisbezoeken worden afgelegd
door een controleur van de afdeling Bijzonder Onderzoek en een
bijstandsconsulent. 2. Ten tweede worden huisbezoeken ingezet
binnen een nieuwe methodiek die in 2003 is ontwikkeld voor klanten
die (regelmatig) uitvallen uit een reïntegratietraject en waarbij
de dienst het vermoeden heeft dat er mogelijk fraude in het spel
is. De methodiek, die is ontwikkeld binnen één van de
experimenten van de Agenda van de Toekomst, richt zich specifiek
op fase 4-klanten en kenmerkt zich door een intensieve begeleiding
van de klant door een team bestaande uit de bijstandsconsulent,
Werkkompas, het reïntegratiebedrijf en de afdeling Bijzonder
Onderzoek. Deze medewerkers stemmen al hun acties richting
klant direct en met grote frequentie op elkaar af zodat er voor de
klant 'geen ontsnappen' meer mogelijk is. Het verrichten van een
huisbezoek vormt een standaard onderdeel van deze aanpak, zodat
eventuele fraude kan worden vastgesteld voordat onnodig een
reïntegratie-instrument wordt ingezet. Omdat het experiment
succesvol is gebleken zal het aantal teams dat zich specifiek met
deze doelgroep klanten en methodiek bezig houdt verder worden
uitgebreid. 3. Er wordt blijvend geïnvesteerd in de kwaliteit
van de fraudebestrijding via opleidingen. Zo volgen alle
bijstandsconsulenten in 2004 een cursus fraude-alertheid waarin
specifiek aandacht wordt besteed aan het verrichten van
huisbezoeken.
- Het college is van mening dat een selectieve maar intensieve
inzet van huisbezoeken, zoals omschreven in het antwoord op vraag
8, het meest effectief is om misbruik van uitkeringen tegen te
gaan.
- Het college zal ook in de toekomst blijven investeren in de
kwaliteit van de fraudebestrijding, zowel 'aan de poort' (bij
nieuwe aanvragen) als parallel aan de reïntegratie-inspanningen
die de dienst verricht bij klanten met een lopende uitkering. Door
te investeren in de kennis en vaardigheden van medewerkers
(cursussen/opleidingen) en via kennisoverdracht van de afdeling
Bijzonder Onderzoek zullen de bijstandsconsulenten verder worden
toegerust om fraude effectief te voorkomen en te bestrijden.
Hiermee wordt een oneigenlijk beroep op de bijstand nog meer
tegengegaan, waardoor een besparing op het bijstandsbudget wordt
bereikt.
Voor het overige wordt verwezen naar het
fraudebeleidsplan 2005 en de fraudeverordening, die in oktober van
dit jaar aan de raad worden voorgelegd.
Het college van burgemeester en wethouders, de
secretaris,
de burgemeester,
D.M.F.
Jongen
W.J. Deetman |